דף הבית / כללי / הטור השבועי מברסלב שלום – עקדת יצחק

הטור השבועי מברסלב שלום – עקדת יצחק

בברסלב בוערת אש, ברסלב שלום – אתר עם תוכן

"ויהי אחר הדברים האלה והאלוהים נסה אתאברהם ויאמר אליו אברהם ויאמר הנני"

מדוע נסה האלוהים את אברהם, שהרי הוא בראו ובודאי מכירו פנים וחוץ ויודע את כל מחסורו את כל רצונותיו ושאיפותיו, ואברהם עבד השם שעובדו מהיותו רך בשנים בניסיון זה כבן מאה וארבעים שנה ובודאי עבר מה שעבר בחייו ועמד בניסיונות אלא בא ללמדנו כי לאדם יש זכות בחירה ובידו לבחור לטוב או להיפך ח"ו ואל לו לאדם להאמין לעצמו עד יום מותו שאפילו בלווייתו יכול ליפול בגאוה.

"ויאמר קח-נא את-בנך את-יחידך אשר–אהבת את-יצחק ולך-לך אל-ארץ המריה והעלהו שם לעלה על אחד ההרים אשר אמר אליך" אברהם המיצג את החסד מצווה להעלות את יצחק ממידת הגבורה לעולה על אחד ההרים, כשמשמים מרחמים על האדם ומראים לו את אחד מפגמיו בכדי לתת לו את ההזדמנות לשנות ולתקן אזי מראה לו ייצרו את הדבר כהר גבוה עליו קשה לתפס, בדרך כלל כשעניינים בהם יש צורך לטפל לא ברורים עד תום וחלקם בערפל יש בכך מרווח בו היצר יכול לתעתע באדם.

"וישכם אברהם בבקר ויחבש את-חמורו ויקח את-שני נעריו אתו ואת יצחק בנו ויבקע עצי עלה ויקם וילך אל-המקום אשר-אמר-לו האלוהים" בליקוטי הלכות אורח חיים חלק א' הלכות השכמת הבוקר הלכה א' רבי נתן מברסלב אומר בשם רבינו נחמן מברסלב שעל האדם "לבקש ולמצוא בעצמו איזה טוב" ההג"ה אומר במקום : "שויתי ה' לנגדי תמיד זה כלל גדול בתורה" ומוסיף רבי נתן "ואף שהוא רואה שגם מעט הטוב שעשה הוא מלא פצעים, כי מעורב בפסולת הרבה, אף-על-פי-כן אי אפשר שאין בו איזה נקודה טובה…" אברהם איש החסד משכים כובש את החומר מצרף אליו את שני יצריו לוקח את הגבורות והדינים מבקע קם הולך ועלה אל המקום אשר אמר לו האלוהים, כל הפעולות המתרחשות מיד בבוקר מציגות תמונה של תנועה כלפי מעלה של הזדככות של בירור וחיפוש של טוב כדי לעשות ולקיים את דבר השם .

"ביום השלישי וישא אברהם את עניו וירא את-המקום מרחוק" היום השלישי מתאר את מידת החסד מידת הגבורה ומה שבניהן, וגם אז שיש שימוש בכל המידות – "וישא אברהם את עניו וירא את-המקום מרחוק" עדיין יש צורך בזיכך נוסף בעבודה נוספת ואז – "וירא את-המקום מרחוק" ושואב כוח מכך כדי להשאיר את שני יצריו מאחור, ולהמשיך… "ואני קרבת אלוקים לי טוב"– כמו שאומר דוד המלך, "ויאמר אברהם אל-נעריו שבו-לכם פה עם-החמור ואני והנער נלכה עד-כה ונשתחווה ונשובה אליכם" היצרים גם הטוב וגם הרע מושארים עם החומר ומה שמניע את המהלך כולו זה "שויתי ה' לנגדי תמיד"

מאוחר יותר לוקח אברהם את יצחק [החסד את הדינים] ו "וישם אתו על-המזבח ממעל לעצים וישלח אברהם את-ידו ויקח את-המאכלת לשחוט את בנו" הקליפה עוטפת את הפרי שומרת עליו בזמן היותו בוסר ומביאה אותו למצב בו ניתן לאוכלו והגם שבזכות שמירתה אותו עד שלב זה, עתה הינה טפלה והפרי הוא העיקר ולכן היצר הרע של האדם הרצון שלו לקבל לעצמו מה שמגדל אותו ושומר עליו עד שלב הבשלת פרי – נשמתו, הופך לשולי ונחשב רק לבנו כי עד לא גמר האדם והפך את רצונו "לקבל לעצמו" לרצון "על מנת להשפיע" לא יוכל לשחוט אותו. וידוע שהשחיטה היא כדי להעלות את החי למדבר.רבי נתן כותב על השחיטה ויציאת הנפש מבית השחיטה בליקוטי הלכות.

"ויקרא אליו מלאך ה' מן השמים ויאמר  אברהם אברהם ויאמר הנני ויאמר אל-תשלח ידך אל הנער ואל-תעש לו מאומה…" בא רבי נתן במקום אחר ואומר שלא טוב ולא נכון לשבור יצר הרע  כי במקום שיהיה יצר הרע אחד לאחר שבירתו יהיו שנים ומציע ואומר שצריך להכניס גם את היצר הרע ולצרפו לעבודת השם ואז ניתן להגיע ל "לא חשכת את-בנך את-יחידך ממני" וזהו הפיכת הרצון "לקבל לעצמו" לרצון "לקבל על מנת להשפיע", ואז אפשר להגיע ל "כי-ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על-שפת הים…"


אודות breslevshalom

Check Also

ברסלב

ברסלב גולבל הודעה 415 | ברסלב מאיר

ברסלב גולבל הודעה 415. פורסם ע"י אתר וישיבת ברסלב | ברסלב מאיר "מעמד זעקה וקריעה" ...

ברסלב

ברסלב ברסלב יהדות בטעם טוב ! כל מה שרציתם לדעת על ברסלב, חסידות ברסלב, רבנים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

ריפוי יהודי | סדנאות נפש ברוח החסידות | ספר מתנה | ספר להתחזקות