דף הבית / כללי / הטור השבועי מברסלב שלום – אליעזר עבד אברהם

הטור השבועי מברסלב שלום – אליעזר עבד אברהם

כידוע דבר רגיל היה בביתו של אברהם מראה מלאכי אלוקים באים והולכים עד שאפילו העבדים והשפחות היו מורגלים בכך וכפי שמעיד הכתוב "ויקרא מלאך אלוהים אל הגר מן השמים ויאמר לה …" [בראשית כא יז] המלאכים היו מדברים אליהם וזהו שמספר הכתוב על אליעזר עבד אברהם שלאחר ששלחו אברהם למשימה למצוא כלה עבור בנו יצחק – דיבר אליעזר אל השם.

רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב מביא שהתבודדות היא מעלה העולה על הכול ואמר שעל כל אדם "לְהִתְבּוֹדֵד בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ, וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, לָשׂוּחַ עִם לְבָבוֹ" ועוד מוסיף בליקוטי מוהר"ן תורה קלח כי "עיקר האלוקות בלב"

בפרשת חיי שרה כשמתואר המפגש בין אליעזר עבד אברהם ללבן אחי רבקה ואביו בתואל והשיחה שבניהם אומר אליעזר "אני טרם אכלה לדבר אל ליבי …" [בראשית כד מה] וניראה כי היה בהתבודדות כשביקש מהשם שישלח לו את הכלה העתידה עבור בן אדוניו – יצחק, ויותר מכך מרמזת לנו התורה שלאחר שיוצא אליעזר משבועתו לאברהם אבינו כתוב כי "ויקח עבד אברהם עשרה גמלים מגמלי אדוניו וילך וכל טוב אדוניו בידו ויקום וילך…" [בראשית כד י] בתחילת הפרשה כתוב על אברהם "והשם ברך את אברהם בכל" מדברי רבינו הקדוש אפשר להבין שמה שלקח איתו אליעזר למסע והוא שנקרא "כל טוב אדוניו" היא מעלת ההתבודדות.

תוך כדי ההתבודדות טרם סיים לבקש, זימן לו השם את רבקה וכתוב "וירץ העבד לקראתה" [בראשית כד יז] ומבקש שתשקה אותו, היא ממלאת בקשתו ומוסיפה ומשקה את הגמלים כפי שזה עתה בקש מהשם וכתוב "והאיש משתאה לה מחריש לדעת ההצליח השם דרכו…" [בראשית כד כא] פעמים רבות בבקשנו מהקדוש ברוך הוא איזה דבר ומקבלים אותו אנו משתאים ועלינו לדעת ולהבחין ולראות במקרים אלו את ההשגחה הפרטית בה השם משגיח על כל אחד מברואיו.

ואכן, מיד כשהמציאות מתבררת לעבד ניתן לראות איך תוך כדי כך מתקדם והופך לאיש "ויקד האיש וישתחו להשם" וגם מוקיר לקדוש ברוך הוא תודה על החסד שעשה עימו.

אליעזר צריך להביא את רבקה אל יצחק – העבד מביא הכלה לאדון וזאת לאחר שקישט אותה ב "נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים על ידיה עשרה זהב משקלם" [בראשית כד כב] והגם שקישטה עדיין לא ידע מי היא ומבקש לדעת ושאל אותה "בת מי את הגידי נא לי" [בראשית כד כג] ומזה יתברר כי על האדם במשך חייו להשתמש בעבד [הגוף] כדי לקשט את הכלה [הנשמה] וזאת עליו לעשות עוד ולחקור כל ימיו ולדרוש "בת מי היא" והגם שלא ישיג זאת לחלוטין בימי חייו אלה כשתחזור אל צור מחצבתה כפי שהרב אשלג מסביר בהקדמה לתע"ס את מושג הנשמה שהיא חלק אלוקה ממעל ואומר שהיא "כאבן שנחצבה מהר" וכן כי רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב כבר אמר ש "תכלית הידיעה שלא נדע" [ליקוטי מוהר"ן כד / תנינא ז] וכל זה כאמור עד הביאו אותה מקושטת לאדון ברוך הוא.

צריך לדעת שהגם שלעיתים אנו מתחברים ומודעים לנשמתנו ומעלה אותנו הקדוש ברוך הוא לדרגת איש – "ותקם רבקה ונערותיה ותרכבנה על הגמלים" [בראשית כד סא] על משקל הנשמה הקדושה שקנה האיש על חלקיה השונים והן רוכבות על חסד גבורה ומה שבניהם,
– וכפי שאומר רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב "תכלית הירידה – עליה" [ליקוטי מוהר"ן כב] ועל האדם לדעת כי עליו להיות תמיד עבד להשם יתברך ולכן בהמשך הפסוק "ויקח העבד את רבקה וילך" ולאן הוא הולך – להביאה אל אדוניו.

יהי רצון מלפני המקום ברוך הוא שנזכה להחזיר נשמתנו בבוא העת אליו יתברך כשהן מקושטות, אמן כן יהי רצון.


אודות breslevshalom

Check Also

עבדו את השם בשמחה | ברסלב מאיר

פרשת השבוע ראה (דברים יב-ז) "[ואכלתם שם] לפני ה' אלקיכם ושמחתם בכל משלח ידכם אתם ...

הרב ויזנפלד

ברסלב מאיר | פרשת השבוע עקב

  מנהיג אמיתי | פרשת השבוע עקב הנה בכל דור ודור ישנם כאלה שהם חכמים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

ריפוי יהודי | סדנאות נפש ברוח החסידות | ספר מתנה | ספר להתחזקות